רבעון מאתגר נוסף עבר, רבעון חדש מתחיל, וצריך לייצר שוב את השורה התחתונה. ביקורת פנימית או ניהולית חכמה תסייע לך להראות תוצאות... ללא צורך להסביר.

ביקורת פנימית וניהולית
מוכוונת שיפור ביצועים ארגוניים
רו"ח שרון גוטיינר, מייסד CORPOCHECK
קצת עליי      ביקורת פנימית      מחשבון ביקורת פנימית      ניהול שיפור ביצועים      כותב למגירה - חומר למחשבה      צור קשר


כותב למגירה:


ביקורת תקורות - צעד נוסף באנליזה עסקית

שיפור ביצועים כשגרה – עדיף מפעולות הצלה בעת משבר

תוכניות פנים-ארגוניות לשיפור ביצועים - מבוא

שיפור יעילות תפעולית - מהיכן להתחיל?

ביקורת פנימית - הזדמנות לשיפור רווחיות ותזרים

הפקת לקחים כתרבות ארגונית מקדמת צמיחה

שיפור יעילות תפעולית – מהיכן להתחיל?

לפני שרצים קדימה עם שיפור יעילות תפעולית, מומלץ להעריך את פוזיציות השוק-מוצר שלכם, לזהות את החולשות בין הפוזיציות ובתוכן, ולהגיב. ייתכן שתגובה זו תשפיע לטובה גם על היעילות התפעולית.

במרוצת השנים אנו מעלים משקל: קצב חילוף החומרים שלנו יורד, כגון מספר סבבי המלאי או קצב התגובה לשינויים בשוק. אנו אוכלים יותר, כגון מוסיפים קווי מוצרים או שירותים או מוסיפים הוצאות שאינן הכרחיות. ואנו לא שומרים על היחס שהיה לנו בעבר, בין "אכילה" לבין "שריפה", כלומר בין הכנסות להוצאות. אז... לא צריך לחכות לניתוח בריאטרי, כלומר משבר המאיים על המשך הפעילות. עדיף לשמור על תזונה נכונה, ועל פעילות גופנית למרות שממש לא בא לנו, כלומר למקד תחומי פעילות, לשפר מבנה הוצאות, ולשפר את הכושר התחרותי.

קיימות פעולות רבות שניתן לבצע על מנת לשפר יעילות תפעולית, אבל לפני שמתחילים רצוי לקחת בחשבון: אם יש לכם בעיה אסטרטגית, שיפור היעילות התפעולית לכשלעצמו לא יפתור את בעיותיכם, אלא רק ידחה את הקץ. כלומר, אם לא תטפלו בחולשה האסטרטגית, שיפור יעילות תפעולית ידחה משבר אפשרי, אבל לא יבטל אותו. אפשר גם לנסח על דרך החיוב: שיפור יעילות תפעולית יכול לייצר לכם זמן וכסף לטפל בחולשה אסטרטגית, אבל אתם חייבים לטפל בה.

בהנחה שמשבר עדיין אינו עומד לפתחכם, ושיש זמן וכסף להשקעה בחזרה הדרגתית לתלם הרווחיות, התחילו בבחינת פוזיציות השוק-מוצר שלכם. ישנם קווי עסקים או מוצרים שמושכים את ביצועי החברה כלפי מעלה, וישנם כאלה שמושכים אותם כלפי מטה. לגבי האחרונים, השאלה היא מה ניתן וכדאי לעשות על מנת לשפר את ביצועיהם? אם ניתן וכדאי – שקלו להתחיל שם. לדוגמה, ייתכן שבתוך פוזיציית שוק-מוצר נתונה, בעלת ביצועים ירודים, יש מוצרים או שירותים ספציפיים בעלי ביצועים טובים, לצד מוצרים או שירותים בעלי ביצועים נחותים, דומיננטיים יותר. תופעה זו נקראת "התפשטות" (Proliferation) של מוצרים בתוך סגמנט צרכני וקו מוצרים נתון. גם "התפשטות" הינה תוצאה של צבירת משקל עודף לאורך השנים, המונע מניסיונות לאתר מוצרים או שירותים מוצלחים נוספים. מאמר מומלץ לקריאה הינו: Too much of a good thing? Product proliferation and organizational failure .

לאחר טיפול בפוזיציות שוק מוצר בעלות ביצועים נמוכים, או בקווי מוצרים או שירותים ספציפיים בתוך פוזיציות קיימות, ייתכן שלא תישאר עבודה רבה במישור שיפור היעילות התפעולית. מדוע? כי להחלטה על נסיגה מקו מוצרים או מוצר ספציפי בתוך קו מוצרים יש גם השלכות תפעוליות: ניתן להפחית רמות מלאי בגין מוצר כזה, נדרשת היערכות נמוכה יותר לתחזוקה שלו, ו/או להמשך פיתוחו, ו/או לשיווקו, ו/או למכירתו. נדרשת גם תשומת לב ניהולית פחותה לניהולו, כולל מעקב עליו והאדמיניסטרציה הכרוכה בו. מלים יפות... שמסתכמות במספרים. הכסף שייוצר יכול לשמש למטרות טובות, כגון השקעה נוספת בשיווק ובמכירות של קווי פעילות חזקים, או רכישת פעילויות משלימות לקווים כאלה. נראה ורוד מדי? היישום קשה בהרבה מגיבוש תוכניות העבודה, אבל אולי מחוייב המציאות.




אשמח לקבל תגובות.     צור קשר

רו"ח שרון גוטיינר הינו מייסד CORPOCHECK , מספק שירותי ביקורת פנימית מוכווני שיפור ביצועים ארגוניים, ומנחה ביישום תוכנית פנים-ארגונית לשיפור ביצועים.


מאמר זה מציג את דעתו של המחבר, אשר אינה בהכרח מתאימה לנסיבות עסקיות הרלוונטיות לקורא. האמור כולל בהכרח התייחסות חלקית לנושא, ועשוי לכלול אי-דיוקים. אין באמור משום המלצה לביצוע או הימנעות מפעולות כלשהן, או צפי לקבלת תוצאות מסויימות. נקיטה של או הימנעות מפעולות כלשהן בהתבסס על האמור הינן באחריותו הבלעדית של הקורא. מומלץ לקורא לבקש ייעוץ פרטני התואם את הנסיבות העסקיות הרלוונטיות לו.









רו"ח שרון גוטיינר
CIA, CISA



On Amazon.com